torstai 5. toukokuuta 2011

Suomalainen on uskollinen Applelle

Heikoin asiakasuskollisuus on sähköyhtiöillä ja Lähikaupan ketjuilla,
kertoo tuore tutkimus. Applella on Suomen uskollisimmat asiakkaat,
kertoo Asiakkuusmarkkinointiliiton ja Avaus Consultingin tekemä
tutkimus. Apple oli Asiakkuusindeksi-selvityksen ykkönen myös viime
vuonna, jolloin sen kouluarvosana oli täsmälleen sama kuin nyt: 8,2.
Applen suomalaisasiakkaat ovat selvästi uskollisempia valitsemaansa
brändiä kohtaan kuin esimerkiksi Nokian ja Samsungin asiakkaat.
Nokian kouluarvosana tippui nyt viimevuotisesta 7,2:sta 6,8:aan,
Samsung sai arvosanan 6,5. Tutkimuksen kakkoseksi ylsi Ifolor ja
kolmanneksi Alko. Ensimmäistä kertaa tutkimuksessa mukana olleet
valokuvausliikkeet ylsivät muutenkin vahvaan, miltei pankkien
tasoiseen asiakasuskollisuuteen. -Siihen nähden, että viisi vuotta
sitten koko toimialan ennustettiin kuolevan, valokuvausliikkeet
ovat onnistuneet hyvin kehittämään uusia tuotteita ja ottaneet
asiakkuudet haltuun, Avaus Consultingin partneri Tom Nickels
sanoo. Tutkimuksen hännänhuippuja olivat nyt sähköyhtiöt Fortum
ja Vattenfall sekä Lähikaupan ketjut Siwa ja Valintatalo.
Tom Nickelsin mukaan Asiakkuusindeksissä menestyneitä yrityksiä
yhdistää uudenlainen tapa lähestyä asiakkuuksien kehittämistä.
Keskiössä on tällöin ensiluokkaisen asiakaskokemuksen
tarjoaminen ja asiakaslähtöinen toimintatapa.- Isot yritykset eivät
välttämättä pärjää tässä yhtä hyvin kuin pienet. Pienet ovat usein
lähempänä asiakkaita ja keskittyvät vahvasti asiakaskokemuksen
lunastamiseen. Avaus Consulting ja Asiakkuusmarkkinointiliitto
toteuttivat Asiakkuusindeksi-tutkimuksen nyt kolmatta kertaa.
Tänä vuonna tutkimus käsitti 80 yritystä. Näkemystä kysyttiin
TNS Gallupin nettipaneelissa yli kahdelta tuhannelta, kyseisten
yritysten palveluita viimeisen vuoden aikana käyttäneeltä ihmiseltä.

Lähde: Kauppalehti

Ei kommentteja:

Lähetä kommentti

Kirjoita kommenttisi tähän...