lauantai 14. toukokuuta 2011

Nollasta sataan 3,9 sekuntia sähköautolla

Tesla pyrkii vakuuttamaan vannoutuneimmat polttomoottorimiehet.
Harva tuntee Elon Muskia nimeltä tai naamalta, vaikka syytä olisi.
Nelikymppinen sarjayrittäjä, multimiljonääri ja Pelle Peloton kehitti 
ensin internetin maksujärjestelmien markkinajohtajan, suuntasi 
seuraavaksi avaruuteen ja voitti Nasan 1,6 miljardin dollarin 
tarjouskilpailun 12 rahtilennosta avaruusasemalle ja ryhtyi sen 
jälkeen rakentamaan ferrarinopeuksilla kiihtyvää päästötöntä 
urheiluautoa. Sähkömoottorilla varustettu 3,9 sekunnissa nollasta 
sataan kiihtyvä Tesla Roadster on Muskin lempiprojekti, jolla 
kunnianhimoinen mies haluaa tehdä sen missä GM:n ja Toyotan 
kaltaiset jätit ovat epäonnistuneet: vakuuttaa sähköautoilun 
seksikkyydestä myös vannoutuneimmat polttomoottorimiehet. 
Teslan määräävin luonteenpiirre on sen kompaktius, jota voisi 
kutsua ahtaudeksi. Täysikasvuinen mies sullotaan Teslan 
kabiiniin kenkälusikalla, mutta ajoasento paljastuu yllättävän 
mukavaksi. Sisätiloja ei ole liikaa, mutta riittävästi. Virrat päälle 
ja etusormi vaihdenapille - ja kas, sportti ampaisee eteenpäin. 
Starttinappulaa autosta ei löydy, vaihdekepistä puhumattakaan. 
Aski on täysautomaattinen ja käynnistys tapahtuu kytkemällä
 vaihde drivelle. Vaihteita eteenpäin on käytössä yksi, mutta 
Jura-vuoristossa se riitti. Kaupunkioloissa Teslan alusta on 
kilpa-automaisen puhdasoppisesti epämiellyttävä. Tien 
pieninkin epätasaisuus tuntuu kropassa ja mukulakivillä 
takahampaiden amalgaamit meinaavat irrota. Vaikka Tesla on 
yhdeltä kantiltaan show-piece, joka on kiva rantabulevardilla, 
mutta sen ainoa oikea koti on mutkaisella vuoristotiellä. Alusta
toimii moitteettomasti sekä neulansilmissä että pitkissä 
mutkissa. Niiailua voi havaita, vaan matalan painopisteen, 
lyhyen akselivälin ja suhteellisen leveän raidevälin omaava 
Tesla Roadster imeytyy asfalttiin. Auton akkujen lataus kestää 
noin 8 tuntia ja toimintamatka on 300 kilometriä, hintaa sportille
kertyy verottomana 100 000 euroa.

Lähde: Kauppalehti, Neuchätel

Ei kommentteja:

Lähetä kommentti

Kirjoita kommenttisi tähän...