maanantai 17. lokakuuta 2011

Kohisten kasvava Vertu on "sairastuneen Nokian valopilkku", kirjoittaa 
Bloomberg Businessweek. Nokian itsenäisesti toimiva tytäryhtiö Vertu 
on myynyt yli 300 000 luksusmatkapuhelinta kymmenen viime vuoden 
aikana, Bloomberg Businessweek kertoo. Yhtiö ei anna tarkkoja 
myyntilukujaan julkisuuteen, mutta Vertun toimitusjohtaja Perry Oostingin 
mukaan kasvuluvut ovat olleet suuria ja "kaksinumeroisia" vuoden 2010 
alun jälkeen. Samalla kun Nokia vähentää 7 000 työntekijää, on Vertun 
henkilöstö on kasvanut yli 50 prosenttia vuoden 2009 jälkeen. Yhtiön 
menestys johtuu pitkälti kysynnän kasvusta statustietoisilla kehittyvillä 
markkinoilla kuten Persianlahdella, Venäjällä ja Kiinassa. Bloombergin 
mukaan Vertusta on tullut luksusälypuhelinmarkkinoiden johtava toimija. 
Vertun osuus Länsi-Euroopan ylellisyyspuhelinten markkinoista oli viime 
vuonna noin 60 prosenttia, markkinatutkimusyhtiö IDC:n tutkimuksesta 
selviää. Vertun luksuspuhelinten hinta on keskimäärin yli 5 000 euroa, 
mutta huippumalleista kuten Signature-puhelimista voi joutua maksamaan 
jopa 12 500 euroa ja erikoismalleista kymmeniä tuhansia euroja. Korkeaa
lukua voi ihmetellä, sillä Vertun puhelimia ei pidetä teknisesti kovin 
edistyksellisinä. Esimerkiksi Signature-mallista puuttuu kamera, ja Vertun 
ensimmäinen kosketusnäytöllinen puhelin julkaistaan vasta nyt lokakuussa. 
Lisäksi Vertun älypuhelimet käyttävät Nokian vanhaa Symbian-järjestelmää, 
joka poistuu vaiheittain käytöstä Microsoftin Windows Phone 7:n tieltä.


Lähde: Kauppalehti

Ei kommentteja:

Lähetä kommentti

Kirjoita kommenttisi tähän...