Bloggarin paljastuksesta kuuluisaksi tullut Apple Store -väärennös on räikeä
esimerkki siitä, millaisten haasteiden kanssa länsiyhtiöt Kiinassa kamppailevat.
Amerikkalainen bloggari paljasti kaksi päivää sitten kirjoituksessaan löytäneensä
Lounais-Kiinan Kunmingista väärennetyn Apple Storen. Ylöspanoltaan aidonoloinen
kauppa paljastui huiputukseksi, mutta kirjoittajan mukaan henkilökunta uskoi
työskentelevänsä oikeasti Applelle. -Tämä on tiettävästi ensi kerta, kun kokonainen
kauppa väärennetään, kertoo Bob Poole, Yhdysvaltain-Kiinan kauppaneuvostosta
Pekingistä uutistoimisto Reutersille. Kiina elää Apple-kuumetta ja kysyntää riittää
myös kaukana Applen neljästä virallisesta liikkeestä, jotka Kiinassa sijaitsevat
Pekingissä ja Shanghaissa. Applella on Kiinassa myös lähes tuhat auktorisoitua
jälleenmyyjää, joiden pitää noudattaa liikkeissään tiettyjä standardeja liikkeiden
ulkonäöstä ja asiakaspalvelusta. Lisäksi markkinoille pyrkivät hämäräkauppiaat,
jotka saattavat myydä laittomin keinoin tai harmailta markkinoilta hankittuja, mutta
aitoja tuotteita. Poolen mukaan ilmiötä täytyy seurata valppaasti, sillä väärennöksistä
voi lisääntyessään olla suurta tuhoa brändien maineelle. Asiantuntijat pelkäävätkin
nyt, että kauppojen väärentämisestä räjähtää Kiinassa piratismin kaltainen ongelma.
Kun asiakas saa huonoja kokemuksia valeliikkeistä, syy sysätään aidon brändin
niskaan. Siksi länsifirmat ovat ottamassa kontrollia takaisin omiin käsiinsä.
Esimerkiksi Starbucks otti viime kuussa haltuunsa jälleenmyyntinsä Etelä-Kiinassa,
kun se siihen asti oli toiminut yhteisyrityksen kautta.
Lähde: Kauppalehti
esimerkki siitä, millaisten haasteiden kanssa länsiyhtiöt Kiinassa kamppailevat.
Amerikkalainen bloggari paljasti kaksi päivää sitten kirjoituksessaan löytäneensä
Lounais-Kiinan Kunmingista väärennetyn Apple Storen. Ylöspanoltaan aidonoloinen
kauppa paljastui huiputukseksi, mutta kirjoittajan mukaan henkilökunta uskoi
työskentelevänsä oikeasti Applelle. -Tämä on tiettävästi ensi kerta, kun kokonainen
kauppa väärennetään, kertoo Bob Poole, Yhdysvaltain-Kiinan kauppaneuvostosta
Pekingistä uutistoimisto Reutersille. Kiina elää Apple-kuumetta ja kysyntää riittää
myös kaukana Applen neljästä virallisesta liikkeestä, jotka Kiinassa sijaitsevat
Pekingissä ja Shanghaissa. Applella on Kiinassa myös lähes tuhat auktorisoitua
jälleenmyyjää, joiden pitää noudattaa liikkeissään tiettyjä standardeja liikkeiden
ulkonäöstä ja asiakaspalvelusta. Lisäksi markkinoille pyrkivät hämäräkauppiaat,
jotka saattavat myydä laittomin keinoin tai harmailta markkinoilta hankittuja, mutta
aitoja tuotteita. Poolen mukaan ilmiötä täytyy seurata valppaasti, sillä väärennöksistä
voi lisääntyessään olla suurta tuhoa brändien maineelle. Asiantuntijat pelkäävätkin
nyt, että kauppojen väärentämisestä räjähtää Kiinassa piratismin kaltainen ongelma.
Kun asiakas saa huonoja kokemuksia valeliikkeistä, syy sysätään aidon brändin
niskaan. Siksi länsifirmat ovat ottamassa kontrollia takaisin omiin käsiinsä.
Esimerkiksi Starbucks otti viime kuussa haltuunsa jälleenmyyntinsä Etelä-Kiinassa,
kun se siihen asti oli toiminut yhteisyrityksen kautta.
Lähde: Kauppalehti
Ei kommentteja:
Lähetä kommentti
Kirjoita kommenttisi tähän...