Suomalaiset panostavat tänä vuonna jouluun viime vuotta reippaammin.
Kuluttajat arvioivat käyttävänsä omiin jouluvalmisteluihinsa ja lahjahankintoihinsa
keskimäärin 439 euroa, joka on 18 prosentin enemmän kuin viime vuoden 370 euroa. Verkkokauppaostoksiin menee noin 52 euroa, kertoo Tilastokeskus
keräämässään joulukoosteessa. Vähittäiskaupan kasvuksi odotetaan joulukuussa
viittä prosenttia verrattuna viime vuoteen. Näin ovat arvioineet sekä Etla että
Kaupan liitto. Joulukaupan arvoksi muodostuisi tänä vuonna runsaat
900 miljoonaa euroa. Tämä ei ole kuitenkaan koko totuus. Suomalaisen työn
liiton tutkimuksen mukaan kuluttajat käyttävät jouluvalmisteluihin ja
lahjahankintoihin kokonaisuudessaan noin 1,8 miljardia euroa.
- Joulukauppa on kokonaisuudessaan luultuakin merkittävämpää.
Tänä vuonna siitä tulee myös selvästi viimevuotista vilkkaampi, mikä on
vain hyvä merkki työllisyyden kannalta. Joulukaupan työllisyysvaikutus on
kokonaisuudessaan vähintään 10 000 henkilötyövuotta, sanoo Suomalaisen
Työn Liiton toimitusjohtaja Pekka Tsupari. Vaikka Suomessa ollaan muita
maita optimistisempia, joutuvat kuluttajat tekemään täälläkin kompromisseja
jouluostoksissaan. Deloitten kansainvälisessä joulukauppatutkimuksessa
säästöjä haetaan erityisesti lahjaostoksista (-3,3 prosenttia), kun taas ruoasta
tingitään vähemmän (-0,5 prosenttia).
Euroopan joulukauppa säästökuurilla
Eurooppalaiset kuluttajat sen sijaan eivät usko
talouden kääntyvän vielä nousuun. -Eurooppalaisten
kuluttajien ostokäyttäytymiseen vaikuttavat tällä hetkellä
taloushuolet siinä määrin, että joulun ajan rahankäyttö
leikkaantuu liki joka puolella, sanoo Suomen Deloitten
kuluttajaliiketoiminnasta vastaava Kari Ekholm.
Useimmat eurooppalaiset kuluttajat uskovat kotimaansa
talouden olevan edelleen lamassa. Kulutusaikomukset
ovat laskeneet etenkin Kreikassa (-21 prosenttia) ja
Irlannissa (-10,6 prosenttia). Suomessa ollaan
keskimääräistä optimistisempia: joka neljäs suomalainen
uskoo talouden olevan jo kasvussa, kun Euroopassa
keskimäärin näin uskoo vain joka kymmenes. Jopa
kolme neljästä suomalaisesta uskoo taloustilanteen
pysyvän ennallaan tai parantuvan ensi vuonna, kun
Euroopassa yleisesti tätä mieltä on vain joka neljäs.
Ensimmäistä kertaa alle puolet (44 prosenttia)
eurooppalaisista kuluttajista uskoo työpaikkansa
olevan turvassa, mutta suomalaisista näin uskoo yli
puolet (52 prosenttia). Luku on Euroopan korkein.
Ainoastaan Suomessa ja Sveitsissä suuri osa
talouksista uskoo parempaan taloudelliseen
tilanteeseen ensi vuonna.
Lähde: Kauppalehti
Ei kommentteja:
Lähetä kommentti
Kirjoita kommenttisi tähän...