torstai 2. joulukuuta 2010

Google, maailman nopeimmin kasvava yritys?

Hakukonejätti Google tarjoaa yhdysvaltalaiselle Grouponille miljardeja yrityskaupassa.
Maailman nopeimmin kasvavaksi yritykseksi mainittu yhdysvaltalainen Groupon on saanut ostotarjouksen.
Hakukonejätti Google tarjoaa 5,3 miljardia dollaria, eli hieman yli neljä miljardia euroa yhtiöstä. Lisäksi Google tarjoaa 700 miljoonaa dollaria Grouponin nykyiselle johdolle kannusteeksi kasvattaa yhtiötä entisestään.
Tieto perustuu yhdysvaltalaislähteeseen, joka kertoo asiasta vain nimettömästi. Chigagossa sijaitsevan yhtiön omistajat saattavat allekirjoittaa sopimuksen jo kuluvan viikon aikana.
Tiedosta on kirjoitettu uutistoimisto Bloombergillä sekä The New York Timesissa.
Paikallisiin tarjouksiin ja alennuksiin perustuva verkkopalvelu Groupon on Googlelle houkutteleva ostokohde.
Google tahtoo laajentaa liiketoimintaansa yhä paikallisempaan markkinointiin.
Groupon on erikoistunut paikallisiin tarjouksiin ja alennuksiin, jotka houkuttelevat laajoja kuluttajamassoja. Kuluttajat etsivät netistä paikallisia tuotteiden tarjoajia ja siten asuinalueensa parhaita hintatarjouksia.
Groupon palvelee yli 150 eri markkina-aluetta Pohjois-Amerikassa, yli 100 Euroopassa sekä Etelä-Amerikassa. Liikeidean kehitteli nykyinen toimitusjohtaja Andrew Mason.
Aikakauslehti Forbes nimitti elokuussa Grouponin nopeimmin kasvavaksi yritykseksi koskaan.
Analyytikot arvioivat The New York Timesin yrityskauppoja seuraavan toimituksen Dealbookin artikkelissa, että Grouponin liikevaihto yltää yli 500 miljoonaan dollariin.
Grouponin arvoksi on laskettu 1,4 miljardia dollaria yhtiön ensimmäisen rahoituskierroksen yhteydessä viime keväänä. Googlen ostotarjous tarkoittaisi siten nelinkertaista yrityskauppahintaa.
- Monen miljardin dollarin arvostus yhtiöstä, jonka liiketoimintamallissa ei ole markkinoille pääsyn esteitä ja joka on nuorempi kuin minun vauvaikäinen lapseni, on järjetöntä, sanoo vähittäiskauppaan keskittynyt analyytikko Sucharita Mulpuru Forrester Research -tutkimustalosta tiistaisessa asiakasviestissä.

Lähde: Kauppalehti

Ei kommentteja:

Lähetä kommentti

Kirjoita kommenttisi tähän...