McDonald’silla menee nyt huonosti lähes koko maailmassa. Yhdysvaltoja lukuunottamatta sen myynti aleni kaikilla mantereilla. Erityisen voimakasta aleneminen oli Aasiassa ja Lähi-idässä, joissa pudotusta tuli aavistuksen alle kymmenen prosenttia. Euroopassakin pudotusta tuli 2,1 prosenttia. Aasiassa vaikeimpia maita olivat Kiina ja Japani. Kiinassa tilannetta pahensivat vielä paikallisen uuden vuoden ajoitus ja ongelmat jakeluketjussa. McDonald’s jäi myös tulosennusteista, jotka uskoivat, että laskua tulee 1,1 prosenttia. Yhdysvalloissakin myynnin kehitys oli hankalaa, mutta sitä auttoivat monenlaiset kampanjat. Mantereella lanseerattiin esimerkiksi ruokalistan edullisimpaan päähän sijoittuva grillijuustohampurilainen samalla, kun ravintoloita uudistettiin voimakkaasti. Kasvuun McDonald’s ylsi myös Venäjällä ja Britanniassa. Myynnin heikkeneminen on ajanut McDonald’sin räätälöimään valikoimiaan kansallisten, ajallisten ja alueellisten makutottumusten mukaan.
Lähde: Kauppalehti
Ei kommentteja:
Lähetä kommentti
Kirjoita kommenttisi tähän...