Kuljetusala on erikoinen, alan etujärjestön, SKAL:n puheenjohtaja Ahti Myllys
aloittaa. Ala kesti taantuman hyvin mutta nousukaudella tilanne muuttui.
–Kilpailu muuttui veriseksi, Myllys kertoo. Monet yrittäjät joutuvat lopettamaan
koventuneen kilpailun sekä kustannuspaineiden takia. Suurin syy poistumaan
on lähivuosina kuitenkin kiristyneet säädökset. Jo voimassa oleva EU-direktiivi
vaatii, että vuodesta 2014 alkaen kaikkien kuorma-autonkuljettajien pitää suorittaa
ammattipätevyystutkinto. –Kynnys on iso kuudettakymmenettä ikävuotta läheneville,
Myllys toteaa. Myös alan markkinat ovat muutoksessa. Rahti kiertää nykyään
monen välikäden kautta. Koska hintoja on vaikea nostaa, alan yrittäjät joutuvat
sopeuttamaan toimintaansa muilla keinoin. Tämä tietää usein kuljettajille kylmää
kyytiä. Kustannukset nousivat viime vuoden kesäkuusta tämän vuoden kesäkuuhun
6 prosenttia. Eniten kuorma-autoliikenteen kustannuksia on nostanut polttoaineen
hinnan nousu. Nykyinen veropolitiikka hiertääkin etujärjestöä. Se vaatii, että
”hyötyliikennettä” verotettaisiin eri tavalla kuin henkilöautoliikennettä. Tilastokeskuksen
mukaan peräti 20 prosenttia alan yrityksistä tekee tappiollista tulosta.
aloittaa. Ala kesti taantuman hyvin mutta nousukaudella tilanne muuttui.
–Kilpailu muuttui veriseksi, Myllys kertoo. Monet yrittäjät joutuvat lopettamaan
koventuneen kilpailun sekä kustannuspaineiden takia. Suurin syy poistumaan
on lähivuosina kuitenkin kiristyneet säädökset. Jo voimassa oleva EU-direktiivi
vaatii, että vuodesta 2014 alkaen kaikkien kuorma-autonkuljettajien pitää suorittaa
ammattipätevyystutkinto. –Kynnys on iso kuudettakymmenettä ikävuotta läheneville,
Myllys toteaa. Myös alan markkinat ovat muutoksessa. Rahti kiertää nykyään
monen välikäden kautta. Koska hintoja on vaikea nostaa, alan yrittäjät joutuvat
sopeuttamaan toimintaansa muilla keinoin. Tämä tietää usein kuljettajille kylmää
kyytiä. Kustannukset nousivat viime vuoden kesäkuusta tämän vuoden kesäkuuhun
6 prosenttia. Eniten kuorma-autoliikenteen kustannuksia on nostanut polttoaineen
hinnan nousu. Nykyinen veropolitiikka hiertääkin etujärjestöä. Se vaatii, että
”hyötyliikennettä” verotettaisiin eri tavalla kuin henkilöautoliikennettä. Tilastokeskuksen
mukaan peräti 20 prosenttia alan yrityksistä tekee tappiollista tulosta.
Lähde: Kauppalehti
Ei kommentteja:
Lähetä kommentti
Kirjoita kommenttisi tähän...