Nokiaa patistetaan notkistamaan yhtiön sisäistä työskentelyään.
Vaatimus tulee firman luovasta ytimestä; Nokian Piilaaksossa
sijaitsevan tutkimuslaboratorion johtajan John Shenin suusta.
Shen heittää ilmoille ajatuksen yhtiön omasta keksijäleiristä tai
innovaatioviikoista, mihin firman eri luovat yksiköt
kokoontuisivat aivoriihen lyömään ideoitaan yhteen. Hänen
mukaansa tämä toisi Kalifornian kekseliäitä toimintatapoja
koko firman arkeen. -Meidän pitää olla entistä ketterämpiä.
Läsnäolomme Laaksossa ei ole pelkkää tutkimustyötä ja
tuotekehittelyä. Voimme tarjota yhtiökulttuuriin uusia
ratkaisukeinoja, joita tällä alueella käytetään, Shen kertoo
Kauppalehdelle. Hän voi hyvinkin saada vastakaikua
järkeilylleen, sillä Nokian toimitusjohtajan Stephen
Elopin tiedetään kuuntelevan herkällä korvalla Piilaakson
kaikuja. Shenin mukaan hyväksi havaittu tapa on kerätä
monenkirjavia tiimejä yhteiseen suljettuun tilaan vertailemaan
ideoitaan ja haastamaan toisiaan aamusta iltaan. Shen uskoo
rohkeiden ajatusten kimpoilevan esiin intensiivisistä ajatussessioista.
- Hyvien ideoiden implementointi ja eteenpäinvienti tuotteiksi
asti ei saisi olla liian vaikeaa. Kehitystiimeillä tulee olla riittävä
itsenäisyys ja mahdollisuus toteuttaa läpimurtojaan.
Rekrytointi ei takkua
Nokian uudehko laboratorio sijoittuu Palo Alton kaupunkiin,Piilaakson sydämeen. Suomalaisyhtiön vaatimattomimmista
puitteista ei ole kuin kivenheiton matka muun muassa
Hewlett-Packardin pääkonttorille. Aluetta ympäröi kuuluja
yliopistokeskuksia. Lähimpänä Stanford ja hieman etäämmällä
Berkeley. Laakson kyvyistä käydään varsin veristä kilpaa
teknologia- ja internetyhtiöiden kesken. John Shen ei suostu
suoraan vertailemaan Nokian houkuttelevuutta suhteessa muihin
kilpakumppaneihin. Hän tyytyy vakuuttamaan, että suomalaisjätti
on tunnettu ja kiinnostava nuorten terävien päiden keskuudessa.
- Olen kokenut, että onnistumme rekrytoinnissa varsin hyvin.
Yhtä oleellista on myös pitää hyvistä tyypeistä kiinni. Olemme
globaali yhtiö, jossa onnistuessaan voi saada oman ideansa
matkapuhelimiin ympäri maailman. Se houkuttaa,
Shen toteaa luottavaisena.
Mobiili yhä arvoitus
Neljä vuotta Nokiassa työskennellyt Shen kokee, ettei Nokiaole suorassa kilpailussa aallon harjalla ratsastavien sosiaalisen
median trendiyhtiöiden kanssa. Hän uskoo pikemminkin
yhteistyöhön nettiyhtiöiden kanssa. Nokiassa lasketaan, että
mobiililaitteissa on tukku odottavia mahdollisuuksia iPhonen
jälkeenkin. -Älypuhelin on vielä alhaisessa kehitysvaiheessa.
Uskon matkapuhelinten olevan juuri keskeinen osa internetin
uutta innovaatioaaltoa, Shen sanoo. Nokialla on
kokemuspakissaan hyviä muistoja yhteistyökuvioista eri alojen
toimijoiden kanssa. Esimerkiksi Piilaaksossa tutkimuslaitoksiaan
pitävät eurooppalaiset autovalmistajat ovat hioneet suomalaisyhtiön
kanssa menestyksekkäästi sovelluksia matkapuhelimen avulla
tehtävään reitti- ja liikennesuunnitteluun. Siksi yhtiö luottaa
onnistuvansa myös internet-yhteistyön saralla.
Lähde: Kauppalehti
Ei kommentteja:
Lähetä kommentti
Kirjoita kommenttisi tähän...